lørdag den 5. januar 2013

Fladbrød med ølandhvede + hygge aften

hotdog med coleslaw, løg, sennep og ketchup
fladbrød som pizza


Disse fladbrød er nemme at lave, og vi bruger dem til alt muligt. som tilbehør til aftensmad, madpakker, sammen med diverse rester som enten rulles ind i brødene eller laves som "saml selv" pizza'er
De er også geniale til wraps med shawama, tun, osv. Prøv også at bruge dem som en alternativ hotdog m. coleslaw i :-)

Denne opskrift er et traditionelt arabisk fladbrød hvor halvdelen af hvedemelet er udskiftet med ølandshvedemel for at give en anden smag

Om brødet :


Type : arabisk fladbrød
Tidsforbrug: 15 min til at lave dejen + 15 min til bagning
Hævetid : 1 time
Bagetid : steges på en tør pande i ca 1 min pr side
Mængde : ca 10 stk

Det skal du bruge :


Ingredienser til fladbrød

  • 3,5 dl lunken vand
  • 25 g gær
  • 0,5 tsk. salt
  • 0,5 tsk rørsukker
  • 250 g hvedemel
  • 150 g ølands hvedemel
  • 100 g grov ølands hvedemel
  • 1 dl hvedemel når dejen skal rulles ud

Dej klar til hævning

Sådan gør du :











Rul dejen til en pølse
og skær ud i 12 stykker
  • Vand, gær, salt og sukker røres sammen til gæret er opløst
  • tilsæt ølands hvedemelet og rør til masse er ensartet
  • tilsæt så hvedemelet og ælt i 10 minutter til dejen er blød og elastisk
  • hvis dejen føles klistret så tilsæt lidt ekstra hvedemel
  • dæk skålen med et viskestykke og lad dejen hæve et lunt sted i en time
  • tril dejen til en pølse og skær den op i 10 ens stykker som rulles til boller
  • rul bollerne ud til til ca 5 mm tykkelse (helst rimelig runde)

Rul dejen ud til pandestørelse
  • Dejen bages nu på en meget varm pande uden fedtstof. de skal have ca 1 min på hver side, men pas på de ikke bliver brændte. jeg plejer at vende dem når de begynder at boble meget op. tryk dem evt flade med din palet kniv inden de vendes
  • Det plejer at passe med jeg kan rulle den næste dej bolle, mens den anden bages.
  • kom de færdig bagte brød over i en kurv med et viskestykke over sp de holder sig varme mens resten bages
  • Så er det bare at servere brødene med det fyld du ønsker

Velbekomme :-)

TIPS:

Lav brødene lidt mindre og tykkere
hvis de skal bruges til pizza
Når brøddene bobler op er det tid til at vende dem













Så er den færdig
prøv at blande krydderier i dejen, hvis de skal bruges som pizza bunde kan du blande oregano og basikum i dejen
Smager også dejlig med soltøret tomat og hvidløg. jeg plejer at bruge 50 g tomat og 1 fed hvidløg

Parmasan kan også blandes i hvis brødet skal bruges som tilbehør til en anden ret. plejer at rive mellem 50 og 75 g i dejen

Du kan også blande pesto i dejen, man pas på at der ikke kommer for meget i pga. olien. kræver lidt mere hvede mel når der bruges pesto

Som saml selv pizza plejer jeg og blande oregano og basilikum i dejen. Så sidder vi ved spisebordet og kommer det ønskede fyld på. når pizza'erne er lavet smider jeg dem lige kort i oven (250 g grill) indtil osten er smeltet


Hvis der er overskud er brøddene geniale til madpakker. Ruller dem som en durum rulle. pakker dem ind i sølvpapir og så er der madpakke


Nærings indhold i fladbrød ved 12 brød



Pr. 100 g       Pr. brød      
   (78 g)
I alt
Energi183 kcal    144 kcal1725 kcal
Protein5,9 g4,6 g56 g
Kulhydrat      39 g30 g363 g
Fedt1,0 g0,8 g9,8 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 940 g 

Opskriften er fundet her, dog har jeg ændret lidt




Forret : wrap hotdog
ungerne lavede dem med ketchup
remoulade og ristede løg
Hotdog med coleslaw
Ida og Jeg

Ida laver wrap med ynglings fyld

Ida's saml selv pizza

Emma har selv lavet pizza på sit pandebrød


Så er de klar til ovnen


Efter 5 min i ovnen