fredag den 25. januar 2013

Claus Meyer mørke rugbrød


Færdig bagt rugbrød

Det er et brød fyldt med kerner

Vakuum pakket og klar til fryseren :-)
frosset i små portioner så brødet altid er frisk :-)


Dette brød laves på gammeldags maner,hvor dejen står og hæver et døgn mens kernerne står i blød

Opskriften er tyv stjålet fra meyers madhus

Tidsplan :
Opskriften fra Meyer's madhus

Tidsforbrug : 15 min til at lave dejen
Hævetid : 24 + 2 timer til efterhævning
bagetid : ca 1 time og 20 min ved 180 grader

Mængde : 2 små brød eller 1 stort

Jeg halverede opskriften og bagte kun et brød
Det andet brød der er med på nogle af billederne er DETTE



Ingredienser :

Til dag 1 :




Til iblødsætning af kernerne
Ingredienserne til Dag 1
  • 7 dl vand
  • 330 g skårne rugkerner
  • 165 g solsikke kerner
  • 165 g hørfrø
Til grunddejen
  • 3 dl surdej - se her
  • 1 dl vand
  • 10 g gær
  • 450 g rugmel



Til at samle dejen på dag 2 :
Ingredienser til Dag 2
Jeg til satte ½ dl ekstra vand
for min dej var temmelig tør

  • 150 g rugmel
  • 30 g salt
  • 5 g brændt maltmel (for at farve)





Sådan gør du :

DAG 1

Kernerne
Surdej- og kerner blandinger
  • Start med at sætte kernerne i blød i en skål. 
  • dæk den til og lad den stå ved stuetemperatur i 24 timer
Fordejen
  • Bland vand, surdej og gær sammen
  • tilsæt så rugmel og rør rundt
  • dejen bliver noget tør, men det skal den


DAG 2
Brødet er kommet i formen og klar
til 2 timers hævning

  • Bland kerner og fordej godt sammen
  • tilsæt så rugmel, salt og malt melet
  • rør det i 5 min på røremaskinen
  • min dej var lidt tør så jeg kom en ½ dl vand i
  • Kom dejen i en form, og lad den hæve i 2 timer overdækket
  • Penselbrødet med vand og bag det i 1 tim og 20 min ved 180 grader
    brødet skal have en kerne temperatur på 97 G når det er færdig bagt
  • efter 15 min punkteres skorpen ca 5 steder med en kødnål så damp kan slippe ud
  • pensel evt brødet med vand ca hver ½ time for at udgå at skorpen slipper




Brødet er hævet i 2 timer
Min form er dog en 3 liters
så brødet kan ikke fylde den ud
  • Når brødet er færdig bagt tages det straks ud af formen og
    vikles ind i et fugtet viskestøkke og stilles på en bagerist. 
  • Når brødet er helt koldt kan det skæres og nydes


Efter 1 t og 10 min var mit brød færdig
brødet til venstre er DETTE








Vend brødet ud af formen og
pak et fugtet viskestykke om lige
så snart det kommer ud af ovnen






Dryssede rugflager på brødet
inden det kom i ovnen

Masser af kerner :-)
Vakuum pakket brød 























VELBEKOMME


Nærings indhold i brødet ved 35 skiver pr brød




                    Pr. 100 g    pr skive (34 g)      alt
Energi221 kcal76Kcal5312 Kcal
Protein7,5 g2,6 g180 g
Kulhydrat33 g11 g797 g
Fedt6,9 g2,4 g166 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 2405 g 

Brødet indeholder 3,9 g kostfibre / 100 g.