lørdag den 12. januar 2013

Brownie med karamel

Denne brownie er dejlig svampet, og med dejlig karamelfyld

Den tager ca 10 min og røre sammen og 45 min at bage.

Den skal helst stå til dagen efter inden den spises hvis du da kan holde fingrene fra den :-)

Det skal du bruge :
Ingredienserne


  • en form på ca 20 x 25 cm
  • 100 g smør (jeg havde kun usaltet, så jeg kom en smule mere salt i dejen)
  • 100 g mørk chokolade (til at smelte)
  • 2 æg
  • 2 dl sukker
  • 1 dl mel
  • 1 dl kakao
  • 1 kniv spids salt
  • 1/2 dåse kondenseret mælk
Smør smeltet med chokolade
og
sukker og æg pisket til æggesmaps
  • 100 g lys chokolade ( groft hakket)
Sådan gør du :

  • Smelt smør og mørk chokolade over vandbad eller i mikro ovnen
  • Pisk sukker og æg til det er let og luftigt
  • vend chokoladeblandingen i æggesnapsen
  • sigt mel, kakao og salt i og vend det sammen
  • sigt mel, kakao og salt i
  • for formen med bagepapir og fordel dejen i formen
  • Hak den lyse chokolade og fordel over dejen
  • hæld det kondenserede mælk ud over
  • Bag kagen ved 170 grader i 40 - 45 min, men hold godt øje
    med den til sidst så den ikke bliver brændt i toppen
  • lad kagen køle af, og sæt den over dækket på køl natten over
Mel, salt og kakoe sigtet i dejen
så skal det bare vendes i
  • skær den ud i passende små firkanter og server


VELBEKOMME









Hakket lys chokolade fordeles


Kondenseret mælk hældes ud over
og kagen er klar til ovnen
Kagen bagt i ca 42 min
lad kagen køle a i formen
og sæt den overdækket
i køleskabet efter et par timer
Når den er helt kold kan den
skæres ud


















Nærings indhold i kagen ved 20 stykker




                     Pr. 100 g     stk (45 g)      alt
Energi407 kcal185 Kcal3693 Kcal
Protein6,9 g3,2 g63 g
Kulhydrat47 g21 g426 g
Fedt21 g9,7 g194 g

Beregnet på baggrund af opskriftens tilberedte vægt på 908 g